BALI GUIDE

| Stina

Jag var i Bali 3 veckor i Februari detta år vilket verkligen var en av de bästa resorna jag gjort. Har efteråt fått så mycket frågor både från er samt vänner, och för mina vänner har jag faktiskt en lista på mobilen som jag alltid skickar när de ska åka dit, och som har varit så uppskattad. Detta inlägg tänkte jag skulle bli en liten Bali guide. Vet att så många ska dit i vinter, så här är mina bästa tips!

BOENDE

Mitt tips som jag alltid ger till mina vänner är att hyra ett hus i Canggu under hela perioden man är där så man har en fast punkt hela tiden, samt att Canggu är det bästa stället att bo på enligt mig. Vi åkte runt mycket och hyrde andra hus enstaka nätter men det var så skönt att komma "hem" när man hade besökt en ö eller liknande. Var ju där med mitt ex och hans vänner samt min bästavän Filippa så vi bodde i en stor villa, beroende på hur många man är så ser ju situationen olik ut ur ekonomiska aspekter osv. Om man är ett litet gäng så rekommenderar jag iallafall att köra på den vägen. Vi hade som sagt vår fasta punkt i Canggu och jag kan starkt rekommendera att bo där. Mycket sköna barer, caféer, affärer osv och lite surf känsla på det hela samt kändes som det var nära till det mesta som vi ville besöka.

STRÄNDER

Nackdelen med Canggu är att det inte riktigt finns någon nice strand där. Om man gillar att surfa finns det en strand som heter ECO beach precis där, men som är en strand som kanske inte är så fotovänlig samt rolig att bada vid. När vi ville besöka stränder tog vi ofta heldagar att åka ner mot udden liksom, Uluwatu tror jag man kan kalla det området. Stränder jag gillade var Dreamland beach (lite tursiter men fin strand), Balangan beach (fin strand och mindre tursiter när vi var där) samt Nunggalan beach (coolaste stranden ever!). Både Dreamland och Balangan beach var enkla att ta sig till medan Nuggalan var väldigt jobbig att at sig till vilket man måste räkna med. Eftersom den är jobbig att ta sig till slipper man ju turisterna vilket var så nice, och stranden är verkligen cool. Ligger ett gammalt skeppsvrak på stranden och man är hela ensam på den kilometerslånga stranden med kanske 1 annat sällskap. Man måste vandra genom en "djungel"/berg för att komma ner till stranden vilket kanske tar 30 min och vägen tillbaka upp är rätt jobbig. Vi tyckte dock att det var så värt det.

Nunggalan beach

Dreamland beach

UPPTÄCKA

Finns ju massa att upptäcka på Bali och man hinner verkligen inte med allt man vill. Vi besökte bland annat ett tempel i Uluwatu som var så coolt, överallt fanns vilda apor, och det var även spännande att få vara på ut ett kultursyfte då det anses som ett så heligt ställe. Vi åkte även över till en ö som heter Nusa Lembongan som var så fin där vi bland annat passade på att snorkla, en dag åkte vi även över till en ännu mindre ö brevid där vi upptäckte något av de coolaste ställena som faktiskt gav mig lite små rysningar. Förut var det ett populärt ställe för folk som gillade att hoppa från klippor (tror Jay Alvarrez bla varit där) men efter en hemsk olycka så har stället stängt ner. Vi gick alltså inte dit för att hoppa utan för att kolla. Var en helt öde bar där upp på klippan och vågorna nedanför var något av det sjukaste, kallades Blue Lagoon. Vi åkte även över till Gili Trawangan två nätter men jag skulle faktiskt rekomendera att inte åka dit. Var absolut fint men jag skulle nog besökt någon lugnare Gili ö.

Vid templet i Uluwatu

Vid Blue Lagoon

Kristallklart vatten på Gili

MAT

Nalu Bowls var absolut favorit frullen att ta moppen till på morgonen i Canggu. Sedan var även ett ställe som heter Nude väldigt fräscht samt Cafe Organic. Finns hur många organiska cafén som helst där, men dessa var de jag minns namnen på och som jag verklgien diggade! Till middag älskade jag att äta på Betelnut som även det ligger i Canggu. En middag jag aldrig glömmer är också när vi hade åkt runt på olika stränder i Uluwatu och avslutade dagen med en middag i solnedgången på Single Fin. Verkligen ett ställe man borde besöka! Lite festligt och så sjukt fin utsikt samt god mat.

För att tilllägga en liten sak med kost också var jag den enda i vårt umgänge som aldrig mådde dåligt, och jag tror faktiskt inte det är en slump då jag var den enda som åt helt vegansk kost.

Nalu bowls <3

Middag på Singel Fin <3

(Inte meningen att posta gamla bilder på mitt ex och hans vänner men hade inga andra bilder som kunde visa hur fint det var på det stället. Vårt bord hade liksom den finaste utsikten någonsin!)

BEACH CLUBS

Besökte 3 beachclubs på Bali men kommer tyvärr enbart ihåg namnen på 2 st. Potato Head som ligger i Seminyak inte långt från Canggu samt FINNS som ligger i Canggu. Potato Head åt jag bland annat alla hjärtans dag middag på och det var sååå mysigt kvällstid också. En av de bästa beachclubsen på Bali skulle jag säga, FINNS var inte lika fint som Potato Head men aschill att gå dit en dag när man inte orkade göra så mycket mer än att bara slappa. FINNS hade även de mycket god middag.

UTELIV

Det stället vi hade absolut roligast på var Sand Bar. Vi kunde stå i flera timmar under bar himmel på den där klippan/stranden och bara dansa. Vi brukade starta kvällen med antingen förkrök hemma hos oss med vänner eller att vi drog till Deus som är ett nice ställe i Canggu. Pretty Poison var ett coolt skate ställe där folk tatuerade sig, live musik etc.

Detta var mina Bali tips för denna gång! Har ni några frågor får ni gärna ställa de så svarar jag så gott jag kan! Kram / Stina